Pengasas Facebook Yang Hebat

Pengasas Facebook yang Hebat!

Siapa pengasas Facebook?

Mark Zuckerberg ialah pengasas utama Facebook. Beliau memulakan syarikat media sosial ini pada 2004 semasa menjadi pelajar di Universiti Harvard.

Kehidupan Zuckberg

Pada 14 Mei 1984, Mark Zuckerberg dilahirkan di White Plains, New York. Minatnya dalam komputer bermula pada awal kehidupannya. Pada usia 10 tahun, beliau telah membangunkan program mesej asas yang dinamakan "ZuckNet". Minatnya yang mendalam dalam komputer mendorong beliau untuk melanjutkan pelajaran di Harvard University dalam bidang sains komputer.

Penubuhan Facebook

Pada tahun 2003, semasa menjadi pelajar tahun kedua di Harvard, Zuckerberg melancarkan laman web sosial yang dikenali sebagai "Facemash". Laman web ini membolehkan pelajar Harvard menilai gambar rakan sebaya mereka. Konsep ini menimbulkan kontroversi, menyebabkan penutupan Facemash. Walaupun begitu, idea asas Facemash menjadi asas bagi Facebook. Pada bulan Februari 2004, Zuckerberg melancarkan Facebook dari bilik asramanya di Harvard. Laman web ini pada awalnya hanya tersedia untuk pelajar Harvard, tetapi ia kemudian diperluaskan ke kolej dan universiti lain. Facebook berkembang pesat dan tidak lama kemudian menjadi salah satu platform media sosial paling popular di dunia.

Peranan Zuckerberg dalam Facebook

Sebagai pengasas dan CEO Facebook, Mark Zuckerberg memainkan peranan penting dalam pertumbuhan dan kejayaan syarikat itu. Visi dan kepimpinannya telah membentuk budaya dan hala tuju Facebook. Di bawah kepimpinannya, Facebook telah berkembang menjadi sebuah syarikat global dengan lebih daripada 2.9 bilion pengguna aktif bulanan. Kejayaan Facebook juga memperoleh Zuckerberg kekayaan yang banyak. Beliau ialah salah seorang individu terkaya di dunia, dengan nilai bersih anggaran melebihi $100 bilion.

Warisan Zuckerberg

Mark Zuckerberg ialah seorang inovator dan usahawan yang telah merevolusikan cara kita berhubung dan berkongsi maklumat. Penubuhan Facebook telah memberi impak yang besar kepada masyarakat global. Walau bagaimanapun, Facebook juga telah menghadapi kritikan mengenai isu-isu seperti privasi data dan penyebaran maklumat salah. Zuckerberg telah mempertahankan rekod Facebook dan menyatakan komitmennya untuk menjadikan platform tersebut sebagai tempat yang selamat dan positif.

Kesimpulan

Mark Zuckerberg ialah seorang tokoh penting dalam dunia teknologi. Sebagai pengasas Facebook, beliau telah mengubah cara kita berkomunikasi dan berkongsi maklumat. Kejayaan dan warisannya akan terus diperdebatkan pada tahun-tahun akan datang.



Pengasas Facebook

Post a Comment

0 Comments